A gép a hagyományos „légkulcsok” kiváltására illetve kiegészítésére lett létrehozva, hisz nem áll mindenhol rendelkezésre kompresszor, tömlő, sűrített levegő, de hálózati tápfeszültség gyakorlatilag mindenhol elérhető, ha máshogy nem, hát egy kellemes Heron agregát által.
Kívülről szemlélve inkább egy rossz dizájnos fúrógépnek ha a szerkezet, de ezt a formát a szükségszerűség szülte. A gép súlya kb. azonos egy közép kategóriás légkulccsal, azaz mintegy 3 kg, valamint ára is nagyjából ott van ( a cikk írásakor kicsivel bruttó 20.000 Ft fölött ).
Kialakításában viszont eltér attól. Az elektromos motor által hajtott twin hammer ( dupla kalapácsos ) ütőmechanika a markolat előtt helyezkedik el, míg a markolat fölött az elektromos hajtó motor van. Ez a jó súlyelosztás érdekében a markolat mögé nyúlik, így a gép súlypontja a megfogás vonalában van. A markolaton egy irányváltós kapcsolóval fordíthatunk forgásirányt. Az ütés ereje nem szabályozható, de igazából nem is kell. A kialakítás miatt ( a levegős gépekkel ellentétben ) a ki és behajtás nyomatáka azonos.
Némi hátrány : Igazából nincs is hátránya, hacsak az nem, hogy az azonos nyomatékú levegős gépeknél kicsit nagyobb a súlya, illetve nagyobb a fizikai mérete.
Előnyei : független a levegő hálozattól, bárhol használható, szabad forgásnál is hajt a négyszög ( erről később ), szervizigénye szinte nulla.
Gyakorlati próbák .
A tesztre a szerszám importőre a Madal Bal Kft biztosított számunkra egy gépet, amit fiammal és egyben szakmai kollégámmal együtt próbáltunk ki. A feladat egy Mazda 323F autó kiszerelt motorjának szétszerelése volt. Az elvégzett munkák sorrendben : motor és váltóház szétválasztása, kuplung, lendkerék, ékszílytárcsák leszerelése, féltengely és motor tartó bakok, szívó-kipufogó sor, kisfődarabok leszerelése. A csavarok átmérője változó az M6 mérettől M12 méretig.
Ez után egy személyautó kerekeinek le és felszerelése következett.
A gép kíválóan viszgázott, bár azt vártam a nagyobb átmérőknél kinlódni fog. Gyakorlatilag minden csavart szépen megnyitott nagyobb erőlködés nélkül. Külön érdekesség ( és most jön az ígért kitérés a hajtásra ), hogy míg a levegős gépek folyamatosan ütő munkát végeznek, és alig dolgoznak az alap levegő motor erejéből, addig ez a gép a már meglazított csavarokat folyamatosan tekeri, közel a meghajtó villanymotor erejével. Így a csavarok be és kihajtása gyorsabb és kényelmesebb. Használt kulcs fejek méretei 10 mm-től 21 mm-ig terjedt.
Kinek ajánlom ?
Természetesen első sorban olyan helyekre ahol nincs sűrített levegő elérési lehetőség. Lehet ez háznál otthon, üzemekbe TMK feladatokra, segélyszolgálatoknak úton, mozgó szerelőknek.
Szerelő üzemekbe, gépek, fődarabok szereléséhez, szerkezeti elemek bontásához összeszereléséhez, szerelő sorok kiszolgálásához, kis és nagyobb szériás munkákhoz.
Otthoni használatra kerék cserékhez, szerelési munkákhoz, hisz gyorsabban üzembe helyezhető mint egy levegő rendszer, csöndesebb, egyszerűbben kezelhetőbb, olcsóbb, és a felhasznált elektromos energia is nagyobb mértékben hasznosul, hisz a levegő sűrítés vesztesége nem áll fenn.